Pracownia Elektryczna

 

Regulamin

Pracowni Pomiarów Elektrycznych  i Elektronicznych

 


I. Zakres stosowania regulaminu

  1. Regulamin ten obowiązuje wszystkich uczniów wykonujących ćwiczenia w pracowni pomiarów elektrycznych i elektronicznych.
  2. Każdy uczeń przed przystąpieniem do ćwiczeń w nowym roku szkolnym winien zapoznać się z treścią tego regulaminu oraz instrukcją BHP, co potwierdza na liście własnoręcznym podpisem.
  3. Regulamin pracowni pozostaje w zgodzie i obowiązuje wraz z innymi zasadami określonymi w Statucie Szkoły.

II. Organizacja zajęć

  1. Uczniowie rozpoczynają zajęcia punktualnie o wyznaczonej godzinie zaś spóźnienia muszą być natychmiast zgłaszane u nauczyciela prowadzącego zajęcia. Na salę ćwiczeniową uczniowie przychodzą z zeszytem, przyborami do pisania, kreślenia i liczenia.
  2. Na sale ćwiczeniowe nie wolno wnosić toreb, teczek i plecaków. Należy je pozostawić wraz z odzieżą wierzchnią w szatni.
  3. Do zajęć mogą przystąpić uczniowie posiadający obuwie zastępcze (w okresie, gdy jest ono obowiązujące).
  4. Za porządek pozostawiony przed salą odpowiadają dyżurni klasy.
  5. Uczniowie zajmują miejsca zgodnie z harmonogramem ćwiczeń dla danego zespołu ćwiczeniowego. Po zajęciu miejsc przy stanowiskach następuje sprawdzenie obecności.
  6. Czas wyjścia grupy lub zespołu ćwiczeniowego na przerwę w zajęciach ustala nauczyciel
    w zależności od postępów w wykonywanym ćwiczeniu i w miarę możliwości zgodnie z przerwami szkolnymi.

III. Wykonywanie ćwiczeń

  1. Uczniowie zobowiązani są do przygotowania się teoretycznego do każdego wykonywanego ćwiczenia, wykorzystując odpowiednią literaturę, podręczniki,  notatki z lekcji teoretycznych oraz  omówienia ćwiczeń.
  2. Każdy uczeń przystępujący do ćwiczeń powinien mieć w zeszycie przedmiotowym wklejoną lub przepisaną tabelę tytułową oraz dyspozycje do danego ćwiczenia wraz z tabelami pomiarowymi.
  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia w grupach dwuosobowych. Nauczyciel ocenia pracę i aktywność ucznia na zajęciach oraz może sprawdzić jego wiadomości teoretyczne.
  4. Podczas wykonywania ćwiczeń uczeń powinien pozostawać przy swoim stanowisku pracy. Samowolne oddalenie się od stanowiska może zostać potraktowane jako naruszenie przepisów BHP.
  1. Uczeń nie może wychodzić z sali bez zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia w danej grupie.
  2. W przypadku ćwiczeń polegających na montażu elementów instalacji elektrycznych i/lub elektronicznych, uczniowie powinni wykonywać ćwiczenie samodzielnie, zgodnie z instrukcją przekazaną przez nauczyciela.
  3. Uczniowie winni zestawiać układ pomiarowy zgodnie ze schematem narysowanym w instrukcji lub samodzielnie przygotowanym, zwracając uwagę na to, aby nie występowały zwarcia. Należy zachować odpowiednią estetykę stanowiska pomiarowego.
  4. Zestawiony układ pomiarowy uczniowie przekazują do sprawdzenia nauczycielowi. O włączeniu układu decyduje nauczyciel nadzorujący przebieg ćwiczenia.
    Włączenie i wyłączenie (demontaż) układu pomiarowego może nastąpić na wyraźne polecenie nauczyciela. Niezastosowanie się do tej zasady może być ukarane odsunięciem ucznia (uczniów) od wykonywania ćwiczenia.
    Za samowolne włączenie napięcia zasilającego układ pomiarowy (bez wyraźnego zezwolenia udzielonego przez nauczyciela), na skutek którego wystąpią uszkodzenia, uczeń (uczniowie) może zostać odsunięty od wykonywania danego ćwiczenia i otrzymać 0 punktów za dane ćwiczenie.
    Uczniowie ponoszą również konsekwencje materialne skutków takiego działania.
  5. Za celowe uszkodzenie lub zaginięcie przyrządu lub przyboru pomiarowego odpowiada grupa ćwiczeniowa lub cała klasa. W interesie grupy jest więc sprawdzenie stanu stanowisk przed oraz po odbytym ćwiczeniu i zgłoszenie ewentualnych uszkodzeń nauczycielowi.
  6. Po zakończeniu ćwiczenia należy przedstawić wyniki pomiarów nauczycielowi prowadzącemu ćwiczenie.
  7. Po rozłączeniu układu pomiarowego przybory i przyrządy pomiarowe oraz przewody należy zgodnie z poleceniem nauczyciela i z zachowaniem należytej staranności pozostawić na stole ćwiczeniowym lub schować we wskazanym miejscu.
  8. W przypadku gdy podczas ćwiczenia używane są komputery kategorycznie zabrania się wykorzystywania ich w sposób niezgodny z poleceniami nauczyciela prowadzącego ćwiczenia.
    W szczególności zabrania się:
  • instalowania i usuwania programów,
  • używania wszelkiego rodzaju dodatkowych nośników pamięci bez zgody nauczyciela,
  • ywania programów i przeglądania treści w sieci Internet, które nie są związane z tematyką wykonywanego ćwiczenia.

IV. Opracowanie dokumentacji z przeprowadzonego ćwiczenia

  1. Uczeń zobowiązany jest do posiadania i prowadzenia zeszytu przedmiotowego w formacie A4. Brak zeszytu jest równoznaczny z brakiem przygotowania do ćwiczenia.
  2. Rezultatem wykonanego ćwiczenia powinno być opracowanie dokumentacji technicznej, którą uczeń sporządza w zeszycie.
  3. Dokumentacja techniczna powinna zawierać:
    • temat ćwiczenia i dyspozycje,
    • schemat ideowy (lub blokowy) badanego układu,
    • wyniki pomiarów w postaci tabel , przykładowe obliczenia,
    • wykresy wykonane na podstawie pomiarów (jeżeli wymagane),
    • wnioski własne na podstawie otrzymanych wyników i wykresów oraz uwagi dotyczące wykonanego ćwiczenia
    • inne informacje określone w dyspozycjach do danego ćwiczenia,
    • wykaz urządzeń i przyrządów pomiarowych,
  4. Uczeń może, jeżeli czas mu na to pozwala, wykonać dokumentację na zajęciach, na których wykonuje ćwiczenie i oddać ją nauczycielowi do oceny. Jeżeli tego nie uczyni, jest zobowiązany do przygotowania dokumentacji technicznej na następne zajęcia.
  5. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może ustalić z uczniem inny termin oddania dokumentacji (np. w przypadku usprawiedliwionej nieobecności ucznia).
  6. Opracowana przez ucznia dokumentacja techniczna oceniana jest przez nauczyciela prowadzącego dane ćwiczenie.
  7. W czasie poprzedzającym oddanie dokumentacji uczeń ma prawo do konsultacji z nauczycielem zagadnień związanych z jej przygotowaniem.
  8. W przypadku nieobecności ucznia na ćwiczeniu  jest on zobowiązany do odpracowania ćwiczenia, lub opracowania dokumentacji w sposób uzgodniony z nauczycielem np. w oparciu o instrukcję, literaturę i inne źródła.

V. Ustalanie oceny

  1. Na ocenę za wykonane przez ucznia ćwiczenie składają się przygotowanie do ćwiczenia, aktywność podczas jego wykonywania oraz sporządzona dokumentacja techniczna. Każde ćwiczenie praktyczne oceniane jest odrębnie.
  2. Po każdym cyklu ćwiczeń klasa przystępuje do ćwiczenia kontrolnego (praktycznego i/lub teoretycznego), którego celem jest sprawdzenie wiadomości oraz umiejętności nabytych podczas wykonywania ćwiczeń i sporządzania dokumentacji (analizy wyników pomiarów).
  3. Ze względu na specyfikę zajęć w pracowni oraz ustalony harmonogram ćwiczeń kontrolnych nie obowiązuje zasada uniemożliwiająca przeprowadzenie ćwiczenia kontrolnego – „druga klasówka w tym samym dniu”.
  4. Ćwiczenie kontrolne obejmuje tematykę ćwiczeń realizowanych w danym cyklu, uczeń otrzymuje punktową ocenę łączną za wszystkie wykonane w danym cyklu ćwiczenia.
  5. W przypadku nieobecności ucznia na ćwiczeniu praktycznym lub kontrolnym w dzienniku wpisywana jest informacja o nieobecności na zajęciachOcenę tę można uzyskać w sposób ustalony z nauczycielem prowadzącym dane ćwiczenie (Statut Szkoły, szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego).
  6. Jeżeli liczba nieobecności przekracza 50% odbytych ćwiczeń uczeń może być nieklasyfikowany.
  7. W szczególnych przypadkach losowych i zdrowotnych (np. dłuższy pobyt w szpitalu, itp.) sposób wykonywania i zaliczania ćwiczeń uzgadniany jest indywidualnie przez opiekuna pracowni w porozumieniu z wychowawcą klasy i zainteresowanym.
  8. W sytuacji gdy ćwiczenia nie odbyły się z przyczyn obiektywnych (np. brak zasilania), uczeń obecny na zajęciach przygotowuje dokumentację techniczną w oparciu o instrukcję, literaturę i inne źródła zgodnie ze wskazaniami nauczyciela prowadzącego dane ćwiczenie.
  9. Na 7 dni przed data zakończenia klasyfikacji uczeń i jego rodzice/opiekunowie mają prawo znać proponowaną roczną ocenę klasyfikacyjną z pracowni.
  10. Szczególne osiągnięcia ucznia w bieżącym roku szkolnym – udział w konkursach, zawodach i olimpiadach technicznych - uwzględniane są tylko przy ustalaniu oceny rocznej
    Punkty są dodawane jeden raz za uzyskany w danym roku szkolnym tytuł. 
    Suma uzyskanych punktów dodatkowych nie może podnieść oceny o więcej niż jeden stopień.
  11. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na koniec roku uczeń może przystąpić do egzaminu sprawdzającego z pracowni, który składa się z części praktycznej i teoretycznej.

VI. Uzupełnianie i poprawa ocen

  1. Uczniowie, którzy nie przystąpili do ćwiczenia kontrolnego (nieobecność usprawiedliwiona) mają obowiązek uzupełnić braki. Dodatkowy termin przeprowadzenia ćwiczenia należy ustalić wspólnie z nauczycielem do 7 dni po zakończeniu okresu nieobecności.
  2. Uczeń ma prawo do poprawy oceny z ćwiczenia kontrolnego w terminie ustalonym z nauczycielem. Czas na ustalenie tego terminu to 7 dni od ogłoszenia wyników.
    Ocena z poprawy jest wpisywana do dziennika w tej samej kategorii co ocena poprawiana z komentarzem poprawa, a do oceny końcowej liczona jest średnia z obydwu tych ocen.
    W przypadku nieobecności usprawiedliwionej podczas wykonywania ćwiczeń, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem, uczeń może wykonać zaległe ćwiczenie podczas zajęć z inną klasą. W przypadku gdy nie ma możliwości przeprowadzenia ćwiczenia praktycznego uczeń może opracować dokumentację techniczną „teoretycznie”.
  3. Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do nauczyciela o ustalenie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej. Prośba może być wyrażona ustnie lub w formie pisemnej.
  4. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest zobowiązany dokonać analizy zasadności wniosku, o którym mowa w pn. 3.
  5. Nauczyciel dokonuje analizy wniosku w oparciu o udokumentowane realizowanie obowiązków określonych w § 38 ust. 9(Statut Zespołu Szkół Łączności rozdział 7: szczegółowe warunki oceniania wewnątrzszkolnego). W oparciu o tę analizę może ocenę podwyższyć, utrzymać lub przed posiedzeniem klasyfikacyjnym dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w stosowanych przez siebie formach i w obszarach, które uzna za konieczne. Tak ustalona ocena nie może być niższa od proponowanej wcześniej i jest ostateczną w tym trybie postępowania.
  6. W każdym przypadku uczniowi przysługuje prawo do jednorazowej poprawy.

VII. Ogólne zasady BHP

  1. Uczeń wykonujący ćwiczenia zobowiązany jest do gruntownego zapoznania się z obowiązującymi w pracowni przepisami BHP oraz ścisłego ich przestrzegania.
  2. Przed przystąpieniem do montażu układu pomiarowego należy skontrolować ogólny stan techniczny wykorzystywanych elementów układu, a wszelkie nieprawidłowości zgłosić nauczycielowi prowadzącemu ćwiczenia.
  3. Przełączanie i zmiany w układzie pomiarowym mogą być wykonywane na wyraźne polecenie nauczyciela prowadzącego zajęcia w danej grupie. Wszelkie samowolne manipulacje po włączeniu napięcia zasilającego są niedozwolone.
  4. Do wszystkich układów pomiarowych należy stosować przewody izolowane.
  5. Pomiary należy wykonywać według wskazań uzgodnionych z nauczycielem prowadzącym dane ćwiczenie.
  6. Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie powinni pozostawać przy swoich stanowiskach pracy.
  7. W razie porażenia prądem elektrycznym należy natychmiast wyłączyć napięcie zasilające i zawiadomić nauczyciela prowadzącego zajęcia.
  8. Nieuzasadnione użycie wyłącznika bezpieczeństwa będzie traktowane jako rażące naruszenie przepisów BHP i skutkować będzie odsunięciem od zajęć oraz oceną niedostateczną (0 pkt.) za wykonywane ćwiczenie.

 

Data opracowania: sierpień/wrzesień 2022

Opracował: zespół nauczycieli pracowni pomiarów elektrycznych i elektronicznych

Kraków 2022

Otwórz PDF